Wzmocnienie odporności u dzieci przed sezonem wiosennym

Wszyscy znamy powiedzenie „lepiej zapobiegać niż leczyć”.  Chcielibyśmy zaproponować Państwu 10 wskazówek jak zwiększyć odporność organizmu, aby wraz z przyjściem wiosny cała rodzina mogła cieszyć się dobrym zdrowiem. Warto wydrukować i powiesić w widocznym miejscu w domu, codziennie odhaczać co udało nam się dzisiaj zrobić, żeby wesprzeć nasz układ odpornościowy: 

1.ODPOWIEDNI UBIÓR

tego raczej nie trzeba tłumaczyć choć bywa tak, że my jako dorośli ubieramy się zbyt lekko za to nasze dzieci przegrzewamy

 

2.SEN

sen pozwala zregenerować cały organizm, odświeżyć umysł i zdolności pamięciowe, ma też wpływ na pracę układu odpornościowego.  Przed snem koniecznie trzeba przewietrzyć pokój!!!

 

małe dzieci (1-2 lata)

11-14 godzin

dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat)

  1. godzin

dzieci w wieku szkolnym (6-13 lat)

  1. godzin

nastolatki (14-17 lat)

8-10 godzin

dorośli

7-9 godzin

 

3.AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Codzienne spacery to podstawa, jeżeli chcemy aby nasze dzieci nie chorowały.  Jedynym przeciwskazaniem do wyjść na dwór jest gorączka. Oczywiście czas spędzony na świeżym powietrzu oraz odpowiedni ubiór dostosowujemy do warunków pogodowych.

 

4.WITAMINA D3

Witamina „słońca”, witamina D ma ogromny wpływ na organizm:
- zwiększa absorpcję wapnia i fosforu w komórkach jelit co wpływa pozytywnie na stan kości
- ma wpływ na prawidłowe działanie układu odpornościowego
 

Suplementacja witaminą D3 w okresie jesienno-zimowym  dzieci od 1 roku życia dawką 1000-2000j.m dorośli 2000-4000j.m (to jest minimum)

 

5.PROBIOTYKI

Jeżeli u dziecka występują częste zapalenie ucha środkowego, oskrzeli, pęcherza, nawracające przeziębienia i infekcja oraz jeżeli dziecko w ciągu kilku miesięcy brało antybiotyki warto poprosić lekarza o wykonanie takich badań:

Podstawowe badania: morfologia z rozmazem, CRP, OB. (czyli wykładniki stanu zapalnego)

Badanie z kału (jakie są tam bakterie i grzyby) a następnie dobrać odpowiedni preparat probiotyczny, który pomoże odbudować odpowiednią florę bakteryjna w jelitach niezbędną do utrzymania prawidłowej odporności organizmu.

 

6.ODPOWIEDNIA TEMPERATURA POMIESZCZEŃ I WILGOTNOŚĆ POWIETRZA

Optymalna temperatura w mieszkaniu to około 19-21 stopni C. Należy pamiętać o codziennym wietrzeniu mieszkania.

 

7.ELIMINACJA CUKRU!!!

Informacje na temat szkodliwości cukru można przeczytać w poprzednim artykule)

 

8.CIEPŁA WODA Z IMBIREM, CYTRYNĄ I MIODEM

Nie tylko kawa potrafi postawić rano na nogi. Ten napój ugasi pragnienie, nawodni organizm po nocy, wpłynie pozytywnie na odporność ale też dzięki swojemu słodko-kwaśnemu smaczkowi pobudzi zmysły i zachęci do działania

 

9.PRZYPRAWY

W okresie jesienno-zimowym dodajemy do posiłków takie przyprawy jak kurkuma (działanie bakteriobójcze), imbir, cynamon (działanie rozgrzewające), paprykę ostrą lub chili (wspomaga wchłanianie kurkumy),goździki (działanie bakteriobójcze, przeciwzapalne) tymianek, oregano, kozieradka, kminek, czosnek świeży i niedźwiedzi. Przyprawy nie tylko wzmacniają odporność ale wpływają na lepszą strawność pokarmu.

 

10.ODPOWIEDNIA DIETA

- ciepłe śniadanie (owsiankę z owocami, kaszę jaglaną z owocami czy jajkiem na miękko, frittaty, babeczki jajeczne z warzywami, zupy)

- zielone koktajle, soki świeżo wyciskane, surówki i sałatki (bogactwo naturalnych witamin i enzymów)

- kiszonki (regulują florę bakteryjną w jelitach, wzmacniają odporność, wspomagają trawienie mięsa)

- olej lniany nierafinowany, trzymany w lodówce (bogactwo kwasów omega 3)